donderdag 25 juni 2009

Beetje Bewust / A Little Bit Conscious

B(eetje) B(ewust)

Het is al een paar jaar geleden dat ik, uit louter interesse, terecht kwam op een aantal consuminder-blogs. Het idee dat dit alleen voorbehouden was aan de zgn "geitenwollensokken"-types is allang achterhaald. Voor de één is het pure noodzaak om te overleven, voor de ander is het echt een way-of-life geworden. Nu wij hier moeten (nou ja, willen!) rondkomen van 1 salaris
ben ik me ook steeds bewuster geworden van onze uitgaven.
Je kunt het nou eenmaal maar 1 keer uitgeven! Gelukkig verkeer ik in de luxe positie dat ik niet elk dubbeltje hoef om te keren, maar echt breed hebben we het nu ook weer niet. Het is een sport geworden om meer met minder te doen. En tot nu toe lukt dat aardig. Bovendien probeer ik zo ook een klein beetje m'n steentje bij te dragen aan een beter milieu. Ik schaar me absoluut niet tot de "echte" consuminderaars, maar zij hebben me wel de ogen geopend en op mijn manier doe ik mijn best. En wat is nou een beter voorbeeld van besparen op de knip en het milieu dan een wapperende was buiten aan de lijn?
A few years ago I discoverd some do-more-with-less-blogs (I don't know if this is the correct translation, it's a sort of back-to-basics). I found it very interesting to read how people managed to do more with less money and save the environment too. Some from pure need, for others it became a way of life.
As a SAHM we have to live from one allowance. Luckily I don't have to take care of the pence, but we absolutely can't do everything we want. I've to pay attention to our expenses. And I have enough to carry on with! I'm absolutely not a real "consuminderaar", but they've opened my eyes and on my way I do the best I can! And what's a better example for saving money and the environment than a laundry hanging outside on the clothesline?
Natuurlijk zijn wij lid van de bieb. En daar liggen de boeken vol tips en inspiratie voor het uitzoeken. En dat het echt niet alleen maar suffige en droge kost is bewijzen de superleuke woonboeken "Bazaarstijl" en "Gevonden Chic" wel. En ook al weten we allemaal diep in ons hart wel waar we op kunnen bezuinigen, het is toch altijd leuk om het eens door te lezen en soms stuit je nog weer eens op tips waar je zelf niet aangedacht had. En natuurlijk gaat de één er iets verder in dan de ander, bij mij moet het vooral toch wel leuk blijven!
Of course we are members of the local library. You can find enough books about the subject there. And that those books can be very pretty too, prove these great books: Bazarstyle and Founded Chique. And deep down in our hearts we know how to economize, but it's nice to read books about it and sometimes you discover something new. Some go very far, but for me it's important to keep everything agreeable!

Dit is toch eenvoudig genieten??? Een bos prachtige rose hortensia's uit eigen tuin, op een gehaakt kleedje van de kringloop, een oude emaille kan, gekocht voor een paar euro's op een brocante markt, met koekjes uit een oud blik van de rommelmarkt, ook maar 1 euro. Het kommetje heb ik eens voor m'n verjaardag gekregen van m'n zusje.
Is this pure enjoyment or not??? A beautiful bunch of pink hydrangea's from our own garden, on a crochet doily from the thriftstore, in an old enamel jug I bought for a few euro's on a brocante fair, with cookies in a vintage tin I bought at a fleamarket for just 1 euro. The little bowl I got from my sister for my birthday.


Afgelopen zondag ben ik naar de Boerenland-fair hier in de buurt geweest. Allemaal kraampjes vol mooie oude, nostalgische spulletjes en ambachtelijk vervaardigde lekkernijen. Maar als je zo'n kringloopfreak bent zoals ik, dan vind je natuurlijk alles gauw te duur. En in de loop der tijd heb ik wat meer geduld gekregen, als ik het nu niet vind, dan vast een andere keer. Toch vond ik nog iets dat in m'n budget paste en waar ik nog wel een plaatsje voor had:
Last Sunday I went to a Farmers-market in the neighbourhood. Booths full of lovely old things and all kinds of artisans who made delicious tidbits. But when you're a thriftshop-freak like me, everything is often too expensive. And in the course of years I became more patient. Can't I find it today, maybe I'll find it some other day. But of course I found something:



Dit schattige merklapje, voor maar 4,75. Daar kun je het zelf niet eens voor maken. En alsof het voor mij gemaakt was! Ik was eigenlijk al heel lang op zoek naar zoiets, en nu liep ik er dan bijna letterlijk tegen aan.
This cute little embroidery, for only 4,75. For that money you can't make it yourself. I think it was made for me! I was looking for something like this for ages, and now I almost literally bumped into it.


En verder nog dit schattige blikje met mooie aqua-kleurige deksel (slechts 2 euro). Ik heb iets met deze kleur geloof ik! En zo kwam ik weer voldaan thuis met mijn buit, en voor m'n mannetje had ik nog een heerlijk kruidenkaasje meegenomen, dus hij ook weer blij (het was tenslotte vaderdag!)!
And further on this cute little tin (only 2 euro). I love the aqua-colored lid! I don't know why, but I have something with aqua! I came home happy with my treasures and for my hubby I bought cheese with herbs, so he was happy too (it was Fathersday at last!)!



Absolutely not conscious!


En doordat ik vrij aardig op m'n uitgaven let, kan ik me nog steeds bezighouden met m'n favoriete hobby: scrappen! Bovendien krijg ik natuurlijk heel veel van Simpel Scrappen waar ik voor scrap, zoals dit geweldig vrolijke papier van Doodlebug. Deze hobby kun je zo duur maken als je zelf wilt, ik zal eens proberen om wat budget-vriendelijke lay outs te maken om hier te plaatsen. Deze lay out heb ik gemaakt als voorbeeld voor in de winkel.
And because of my savings, I'm still be able to scrap. And I also get a lot of supplies from
Simpel Scrappen, the scrapbookstore I design for, like these adorable papers from Doodlebug.
I made this one as an example for the store. You can make this hobby as (in)expensive as you want. I'll try to make some low-budget lay outs and I'll show them to you here on my blog.

En tot slot:
Blog-tip: Mama Lieveheersbeestje
Een gezellig blog over het alledaagse wel en wee van de familie Lieveheersbeestje. Ook zij is thuisblijfmoeder van een groot gezin en weet als geen ander om met weinig heel veel leuke dingen te doen. Echt de moeite waard om eens een kijkje op haar blog te nemen!
And last but not least:
Blog-tip: Mama Lieveheersbeestje
A nice blog about the everyday life of Family Ladybug. She's also a SAHM of a big family and she knows like no other how to do a lot with less. It's realy worth a visit.
Till next time!
Hugs,

31 opmerkingen:

Marja Rijnsburger zei

Altijd goed om je een beetje bewust te worden. Het is een kunst om van niets iets te maken, en geeft vaak veel meer voldoening. Leuke dingen heb je weer gevonden en er natuurlijk weer gezellige foto's van gemaakt.
fijne dag en geniet van het mooie weer.
groetjes Marja

willywagtail zei

I agree with everything you said except I am too lazy to hang my clothes out but I did for all my healthy life. You are saving lots of money by borrowing books from the library as well as saving trees. Cherrie

LiLi M. zei

Een post uit mijn hart gegrepen! Ben het ook helemaal met Marja eens, wat is er leuker dan dat jezelf van iets niets maakt? Ikzelf bevind mij nogal in een luxe positie, maar wij zijn echt op 2 kamertjes driehoog achter begonnen. Ik ben nog nooit zo blij geweest met de meubeltjes die ik toen kocht van het geld dat we van mijn ouders kregen. We maakten zelf een kast enz. Ik ging toen al alle rommelmarkten af, ik geloof dat de kringloop toen nog niet bestond, ik spreek hier nl. over het stenen tijdperk :-D! Nu werkt mijn man zeker 70 uur in de week, verdient een hele leuke boterham, wij hebben geen tijd meer om alles zelf te doen en laten van alles doen, met vaak de nodige ergernissen. Toch blijf ik zuinig. Ik heb een ontzettende hekel aan verspilling, goede spullen worden hier allemaal weggegeven. Alle apparaten draaien hier 's nachts (behalve de stofzuiger!). Ik heb geen auto en ga overal binnen een straal van 20 km op de fiets, daarbuiten met de trein of met hubbie zijn ('onze') auto. De verwarming niet te hoog, altijd een tas mee etc. Ik heb hier ook eens een blog post over geschreven. Ik hoop zo een steentje bij te dragen aan een beter milieu. Leuke aanwinsten ook weer! En ook weer zo mooi op hun nieuwe plaatsjes gefotografeerd, dat ontbreekt er bij mij steeds aan! Fijne week!

Lori zei

hi Elly:) the little sampler you found is so sweet...very "you" indeed, it is perfect in your home...i think the little touch of aqua from the lid of the tin is the perfect accompaniment to your love of red...those two colors really play off of each other so nicely!!!

Rumour has it zei

Ook al zou ik veel geld hebben, ik vind het een goede zaak om bewust om te gaan met spullen. Niet voor niets ben ik een echte kringloop-fan en meer dan 80% in onze woning is dan ook effectief kringloopspul. Het is makkelijk als je veel geld hebt om je huis leuk in te richten en alles te doen en te kopen waar je zin in hebt. Veel leuker en ook persoonlijker is het om met weinig iets moois te maken.
Ik ben ook altijd blij als ik onze was buiten kan laten wapperen; ten eerste ruikt die dan nog net ietsje frisser en het spaart weer energie van een machine.
Frisse foto´s voor een blij gevoel!! :D
Hartelijke groeten, Marjolijn

Anoniem zei

Hier nog een consuminderaar (wat een woord) de was hangt bij mij bijna altijd op een rekje, het liefst buiten natuurlijk! De auto gebruik ik bijna niet, alles doe ik op de fiets, zelfs de boodschappen. Het spaart meteen een abonnement uit op de sportschaal;) En net als jij ben ik ook gek op kringloopwinkels maar dan wel voor kleine prijsjes hé! ;) Ik vang het regenwater op in een grote oude teil voor de planten in pot, haal mijn boeken ook uit de bieb (scheelt weer een hoop extra opbergruimte in huis) en neem een tas mee als ik ga shoppen. scheelt weer een plastic tasje. Ach en zo zijn er nog wel meer van die tips, dit is dan ook de enige sport die ik echt leuk vindt! ;)

groetjes,
Mirelle

Twa zei

El, ik ben het helemaal met je eens. We kunnen allemaal wel een beetje consuminderen. Ik koop de merkloze artikelen in de supermarkt e.d. Daardoor hebben we nu een boot kunnen kopen (ha, ha, ha!). Nee hoor, ik ben voor de rest ook geen dure. Ook qua kleding niet, maar af en toe hebben we een grote dure uitspatting, maar wel op een moment dat het kan. En zelf dingen in elkaar frobelen is ook heel leuk. Ik heb toevallig van iemand een hele zak met mooie lappen stof gekregenm dus ik kan voorlopig weer aan het naaien. THANKS!

atelierlemlem zei

Dan je welvoor de vermelding Elly (bloos..). Maar er zijn natuurlijk nog veel mooiere consuminderblogsters onder ons. Ik ben trouwens nog op zoek gegaan naar de kikker, maar helaas, nergens meer te vinden...
Ik heb eens gehoord dat ze ziekenhuislucht kunnen ontsmetten met zonlicht. Zou de was daarom zo lekker ruiken? Je layouts zijn weer super hoor!
Groetjes van Mama Lieveheersbeestje.

Twa zei

Natuurlijk mag je mee doen! Misschien ben je de enigste wel ha ha. Enne.... George Clooney????

paula zei

hoi Elly
ik begon al te denken heeft Elly het zo druk met scrappen dat ze geen tijd meer heeft voor haar blog?
Mooie lo leuk papier met die aardbeitjes.
Als iedereen een beetje bewuster zou gaan worden, gaat het vast ook weer wat beter met onze aarde,ik heb wel een droger maar ik gebruik hem misschien 10 keer per jaar ,hang de was altijd even op .
Groetjes Paula

BizzyBee zei

Oja, hoe herkenbaar! Ik koop ook veel jurkjes en rokjes bij de kringloper, en meubels en alles op marktplaats. Verder maak ik een hoop zelf en tracht een moestuin te beheren (valt nog niet mee).
De was...een gevoelig punt, want ik had me eerlijk waar voorgenomen deze zomer alles op te gaan hangen..maar de droger staat bovenop de wasmachine, in de badkamer...zoveel gemakkelijker dus!

Jeanet zei

Wat heb je het toch weer allemaal prachtig verwoord Elly , iedereen zou eens meer moeten nadenken over het milieu , zodat als later onze kinderen groot zijn en wij mss oma's dat ze dan ook nog kunnen genieten van deze wereld !! De droger is hier al een tijd kapot , maar we laten het zo , droogt net zomakkelijk buiten en anders binnen op zolder aan de deur , heb de weleens aan de was geroken als deze buiten heeft gehangen , ik vind het heerlijk !! Doet me denken bij ons thuis vroeger ! En oude spullen daar weet ik van mee te praten , het enigste wat nieuw is is de tv en de bank , de rest knap ik zelf op met een lik verf , wat een voldoening geeft dat !!
Je LO's zien er weer superrrrrr uit Elly !

paula zei

Elly ik heb je een mail gestuurd (naar yahoo)laat je even weten of het is aangekomen?
groetjes Paula

Anoniem zei

Is alles echt goed met je Elly?
Gelukkig is je srap-werk weer als vanouds! Tante

Ruth Philps zei

Do you know I did exactly the same thing on Fathers Day!! We let Dad sleep in and I took the kids to a car boot sale!! I bought loads of doileys for scrapping with, a cool enamel jug that reminded me of you and my pledge to be more like the old me and a second hand bike for my baby who will grow out of it too quickly!!
Once apon a time I would have spoilt my children and bought them brand new bikes..but you live and learn and I'd rather be happy than be in debt!!

ps: lovely page those rasberries look so juicy they remind me of my childhood in NZ.

Hugs from Ruth xxx

Mellow Morning zei

Hoi Elly, een beetje bewust met je geld omgaan kan nooit geen kwaad. Je hebt gelijk dat als je vaak wat bij kringloop winkel koopt, je het dan op een rommelmarkt te duur vind, laat staan bij een winkel. Het meeste plezier beleef ik wel aan mijn kringloop aankopen. Je hebt weer mooie spullen op de kop getikt, het blauw van de deksel van de trommel vind ik ook erg mooi.
Groetjes Jo

Miss Marple zei

Ons bin zunig, wij Nederlanders (Nou ja, soms dan) Ik heb ook met de paplepel binnengekregen om altijd eens twee keer te kijken of er niet een vergelijkbaar produkt eventueel goedkoper te krijgen is.
Ik heb alleen bij mijn nieuwe passie voor scrappen nog echt problemen niet steeds in een koopflash te vallen. Ik kijk dus nu al uit naar jouw lowbudget LO's!
Ik heb nu ook voor een DT "gesolliciteerd", ga voor me zitten duimen, OK?

Prettig weekend - Irma

corry zei

Leuke dingen hoeven echt niet duur te zijn. En met jouw talent maak jij van ieder hoekje in je huis een prachtig geheel.

Marjolein zei

Gelijk heb je hoor meid, je moet toch af en toe wat bewust met je geld omgaan. Hier ook 1 inkomen, wat steeds beter wordt gelukkig, en we redden het nog steeds! Gelukkig werk ik straks weer parttime, ietsie extra, voor het hh en voor mezelf!

Enige LO en ik ben benieuwd naar je budget vriendelijke LO's en tips.. ik draai nog steeds met jaren oud papier... oeps...

scrappy jen d zei

Lieve Elly,
Ik vind het ook een heerlijke sport om van niets wat leuks te maken! Ook al zijn we geen multi's, we zijn gelukkig en tevreden!
En probeer dat maar eens te vinden! Gezondheid, geluk en tevredenheid zijn NIET te koop! Maar zo'n prachtig en gezellig huisje als jullie hebben: DA'S TOCH EEN TOP-VERBLIJF?
Iedere keer weer geniet ik enorm van alles wat je blogt! Dag, lief mens,
Jen.

Mayflower zei

Hoi Elly, ik heb met veel plezier deze post gelezen en je heb helemaal gelijk. Ook ik probeer mijn best te doen om te consuminderen, de was zoveel mogelijk buiten drogen, spaarlampen en hergebruik van veel dingen en dan doe je hier op de diverse blogs ook veel tips en ideeën op. Ook heb je weer mooie nieuwe aanwinsten erbij.
Fijn weekend.
Groetjes Mea

Boukje zei

Je hebt helemaal gelijk Elly, er mag best bewuster met het milieu en spullen worden omgegaan!
Het sneupen op rommelmarkten en dan leuke dingen op de kop tikken is ook een hobby van mij. Zoveel als jou heb ik niet, bij mij is het meestal rond koninginnedag rommelmarkten.
En low budget scrappen is ook leuk, juist de kunst om er wat moois van te maken!
Hé, fijn weekend weer en groetjes Boukje.

Dani zei

Allemaal heel herkenbaar !!, net nog bij de kringloop geweest en 2 leuke shirt kunnen scoren voor 1,50en 1,80 ;), goed om je heen kijken dan vind je genoeg ;)...fijn weekend !

groetjes Danielle

Leremme zei

Bewuster leven is een goede instelling, alleen vind ik het jammer dathet ind e supermarkt niet zo goed lukt met al die 3 dubbele verpakkingen die we genoodzaakt zijn te kopen. Helaas hebben we nog geen keuze in papieren verpakkingen voor veel dingen. Alles moet vooral hip gekleurt zijn in zoveel mogelijkplestic dfat o moeilijk mogelijk is open te krijgen.

Wij doen nu bij ons in de gemeente mee aan het geschieden houden van plastic afval! Ik krijg er steeds meer lol in, iedere keer als ik iets weggooi in de speciale plastic zak denk ik ; zo dat word weer mooi gerecycled!

theeleuten zei

Mooi geschreven Elly, en heel herkenbaar ik kan ook zo genieten van leuke goedkope aankopen in de kringloop...en ik ben ook geen bigspender....genieten zit in kleine dingen...

Wat een mooie merklap heb je gevonden staat ook superleuk aan dat hangertje!!

Groetjes Evelien

marije zei

als echte spender en scraphamster, is het misschien niet eens zo'n gek idee om ook eens te gaan consuminderen. m'n huis staat aardig vol en geld raakt ook snel op zo! goed idee! prachtige lo heb je weer gemaakt! echt schitterend

Muggensteekjes zei

Hoi Elly,
ben het helemaal met je cosuminder verhaal eens hoor, probeer zelf ook altijd van alles om mijn steentje bij te dragen.En het kringloop bezoek is daarbij natuurlijk geen straf,hihi.
Vind je merklap die je gevonden hebt erg mooi en je scrapcreaties zie er weer super uit zeg.En de blog van mama lieveheersbeestje is zeker een inspiratie.
Fijne zondag,groetjes Ingrid.

Karoeza zei

Consuminderen is zo goed, maar soms oh zo moeilijk. Tenminste ik val nog regelmatig in die valkuil. Toch probeer ik het telkens weer opnieuw. En speuren in de kringloopwinkel is gewoon leuk ;)

Freekje -Buitenleven in de Binnenstad- zei

Joh, je hebt h'm! Bazaarstyle staat al een tijdje op mijn verlanglijstje, leuk dat je h'm hebt!
Heerlijk he, de was aan de lijn... ik hang meestal ook alles een beetje op kleur :)
Ohw, erg he!

Ik ken het kringloopvirus, als ik naar een brocantewinkel ga kan ik alleen maar kleine prijsjes betalen, want ja anders zoek ik toch ff in de kringloop verder?!
Maar goed ook, anders was manlief allang spuugzat van mijn juttersbestaan ;)
Fijne week, greotjes!

D@nielle zei

my fave thing in the world is laundry hung outside, I'm always happy when spring starts so I can do this and not have to hang it inside as I only use my dryer for towels and bedlinnen (not just to save on costs but also bcause I believe it's better for the clothes).

Vicki Chrisman zei

I hang out laundry all the time .. always have. My 87 year old momma does too. It's just a comfort thing.. and nothing smells better. I just love looking out the window seeing it blowing in the breeze. Just one of the Joys of Summer.lol
Your layout and all the photos in this post are just beautiful friend!